Tuesday, January 19, 2010

TERSINGKAP ERTI KEHIDUPAN



Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan mencalar ketabahan,
Mimpi yang sering kuharapkan menjadi kenyataaan,
Namun tak kesampaian…

Allah… Ingin kuhentikan langkah ini,
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan,
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengalah,
Namun jiwa ku berbisik inilah dugaan…

Dan mata ku kini terbuka,
Pada hikmah dugaan uji keimanan,
Tapi perlukan ujian,
Di luar kekuatan setiap diri insan…

Allah... Pimpinlahlah diriku tuk bangkit semula,
Meneruskan langkah perjuangan ini,
Cekalkan hati dan semangatku,
Kurniakan ketabahan, agar mimpi jadi nyata…
PadaMu ku meminta ….

Daku mohon agung kudratMu
Wahai Tuhan Yang Satu, segalanya dariMu…



Lagu ini mengingatkan penulis kepada seorang sahabat. Persahabatan yang dirancang dan ditakdirkan oleh Allah. Subhanallah, Ya Allah aku tidak pernah menyangka akan pertemuan di antara kami. Tersingkap begitu banyak rahsia dan hikmah di sebalik persahabatan ini.. Benar, sebelum ini kami saling mengenali ketika berada di dalam perjuangan yang sama. Namun waktu yang singkat untuk mengenalinya tidak mampu mewujudkan ikatan hati antara kami…
Sebulan, bukanlah waktu yang panjang untuk kita benar- benar mengenali hati budi seseorang, tapi waktu sebulan itu cukup untuk kita menyayangi dan mengikat hati antara sahabat. Sepanjang waktu itulah aku dipertemukan oleh Allah dengan sahabatku. Tidur bersama, makan bersama, solat bersama sudah cukup membuatkan hati dua insan saling mengasihi atas dasar ukhuwah islamiyah.
Sahabat, mengenalimu adalah satu anugerah dari Allah. Ku akui Ya Allah, kebaikan yang datang dari sahabatku, hakikatnya adalah kebaikan dariMu, ku akui dan yakini segalanya adalah dariMu. Persahabatan ini telah menyedarkan diriku akan erti sebenar kehidupan, mengajar diriku akan erti sebenar ujian. Allah telah menimpakan ujian kepada sahabatku untuk orang di sampingnya dan di sekelilingnya mengambil ibrah . Bukan sekadar melihat dan memberi sokongan tapi Allah jua memberi aku peluang untuk berfikir dan merenung di sebalik apa yang berlaku.
Sahabat, moga dirimu terus tabah, moga Allah Ya Qawwiy, Ya Aziz terus meminjamkan kepadamu sedikit kekuatanNya untuk terus tabah, jangan sesekali kau hentikan langkahmu.
Ya Allah, aku gusar sekiranya ukhuwah yang terbina ini tersasar dari jalanMu, na'uzubillah Ya Allah. Janganlah aku sekadar mengungkap bahawa ukhuwah ini atas dasar Islamiyah, namun terselit jauh di sudut hati yang kotor ini sekadar pembohongan. Izinkanlah Ya Allah ukhuwah ini terbina keranaMu, bersihkanlah hati hambaMu ini dari sebarang kekotoran. Ameen…

No comments:

Post a Comment