Wednesday, June 30, 2010

CINTA~ FITRAH @ FITNAH??


Sebulan lebih telah berlalu berada di Seremban. Sepanjang tempoh ini, isu yang paling banyak didengar dan dibincangkan ialah isu PERKAHWINAN. Opps… Jangan salah faham apa-apa, sekadar perbincangan yang timbul bersama beberapa individu, antaranya: bersama ustaz ketika di pejabat, bersama Uncle India di dalam teksi, bersama sahabat- sahabat di rumah sewa, bersama S/U muslimat PAS N.Sembilan (akak ustaz- kak Ti) dan suami Kak Ti.

Perkara yang tak dapat dipisahkan dengan perkahwinan ialah CINTA. Ia ibarat irama dan lagu- irama dan lagu tak dapat dipisahkan, begitu juga cinta dan perkahwinan tak dapat dipisahkan.
Wah! Berbunga-bunga pulak… ok, proceed to the main topic…

Persoalan yang timbul di sini, CINTA, FITRAH ATAU FITNAH?

~Cinta adalah FITRAH~

- Owh yeke kak, jadi bolehlah saya bercinta?
- Ya, boleh. Cinta adalah fitrah. Fitrah itu satu yang semulajadi dan suci.
- Jadi cinta itu suci?
- Ya, ia sesuatu yang suci.
- Saya tanya sekali lagi, betul ke saya boleh bercinta? Islam tak melarang?
- Mestilah boleh. Islam tidak berlawanan dengan fitrah. Adik tak pernah bercinta? Cinta kepada Allah, Rasulullah, ibu bapa, keluarga, sahabat?
- Bukan. Emm, maksud saya bercinta dengan mereka yang bergelar lelaki.
- Owh... Nakal ye =)

Hakikatnya skop CINTA adalah luas. Tetapi apabila dibuka perbincangan ini, tumpuan utama adalah cinta Adam dan Hawa. Namun inilah realitinya…

Dr. Muhammad Muhammad as-sharif, dari Universiti Al-Azhar dalam bukunya “ Islah al-ummah a’la huda as-sunnah” (reformasi ummah di atas cahaya sunnah) menyatakan bahawa telah difitrahkan yang seorang lelaki akan mempunyai perasaan terhadap perempuan, dan begitulah sebaliknya. Ini kerana perempuan itu dijadikan daripada rusuk lelaki, sebab itu lelaki ada perasaan terhadap wanita yang sememangnya dijadikan daripada satu bahagian tubuh dirinya sendiri. Dan di antara tujuan diciptakan perasaan ini adalah untuk menguji perempuan dan lelaki, sepertimana firman Allah dalam surah al-Furqan: 20

(( dan kami telah jadikan sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain fitnah, adakah kamu melihatnya? Sesungguhnya Tuhanmu Maha Melihat ))

~Cinta adalah FITNAH?~

- Akak tak jawab soalan saya lagi. Boleh atau tak?
- Islam tidak berlawanan dengan fitrah dik. Simple answer, boleh.
- Jadi saya boleh ber’couple’?
- Adik yakin kalau adik couple, adik dapat elak keluar berdua-duaan, berpegangan tangan, dan paling penting elak dari maksiat hati?
-Takkanlah adik nak buat semua tu. Adik tau semua tu dosa. Tapi bab hati adik tak berani nak komen apa-apa.
- That’s right. Hati yang kita yang bersih boleh berubah kotor apabila kita cemari dengan maksiat baik zahir atau batin. Begitu juga cinta, cinta yang FITRAH boleh menjadi FITNAH apabila kita cemari kesuciannya dengan maksiat, baik maksiat yang jelas pada lahiriah atau maksiat yang tersembunyi dalam hati. Yang paling kita bimbang ialah, maksiat hati.
- Jadi, bila kita cinta pada seseorang, apa yang perlu kita buat?
- Penyelesaiannya adalah PERKAHWINAN...
- Kahwin? Tak naklah, muda lagi...

“Janganlah kamu dekati zina”

Ulama kotemporari terkenal , Prof. Dr. Yusof al-Qardhawi menyatakan dalam kitab “al-halal wa al-haram fi al- Islam” bahawa salah satu dari prinsip dalam hukum Islam ialah; apabila diharamkan sesuatu perkara, maka diharamkan juga apa yang bakal mendorong kita kepada perkara haram itu. Contohnya , bila Allah mengharamkan zina, diharamkan juga muqaddimahnya dan segala yang boleh mendorong kepada zina. Sebab itu Allah berfirman dalam dalam surah al-Isra’:

(( jangan kamu hampiri zina, sesungguhnya ia adalah satu perkara kotor (dosa) dan jalan yang paling buruk)).

Allah tidak menyebut jangan berzina, tetapi Allah menyebut Jangan hampiri, maksudnya terlebih dahulu diharamkan segala yang boleh mendorong kepada zina, termasuklah pendedahan aurat, berdua-duaan (dating), pergaulan bebas, gambar lucah, adab yang tak sopan serta nyanyian yang membangkitkan nafsu dan lain lain lagi.

Amaran penting Rasulullah saw!!

Rasulullah s.a.w pernah bersabda:“Allah telah menulis(menetapkan) atas anak adam bahagiannya daripada zina, yang tidak ada jalan keluar jika dia tidak menjauhinya: dua mata itu zinanya pandangan, dua telinga itu zinanya pendengaran, lidah zinanya percakapan, tangan zinanya berpimpin tangan, kaki zinanya langkah. Dan hati akan meronta ronta dan berangan angan , sama ada membenarkannya pada kemaluan atau mendustakannya(menolaknya).”-riwayat bukhari dan Baihaqi dalam lafaz yang sedikit berbeza, makna yang sama.



Pesan saya bersama, jagalah kesucian cinta itu. Mungkin ada sesetengah individu yang mengatakan pemikiran saya kolot, apabila saya mengatakan cinta yang sebenar dan suci itu wujud hanya selepas perkahwinan. Sebaiknya, elakkan cinta sebelum berkahwin kerana kesannya bukan sekadar dapat dilihat sebelum kahwin malah selepas berkahwin.

Sekadar perkongsian pengalaman, saya dan sahabat pernah berborak bersama seorang Uncle India di dalam teksi dari Senawang ke KTM Seremban. Antara yang dibualkan ialah isu budak remaja zaman sekarang.

“ Ini adik berapa umur?”
“20”. Kami menjawab bersahaja.
“Sudah kahwin ka?”
Geli hati dengan soalan uncle, saya tergelak kecil. “Belum lagilah uncle, muda lagi, belajar lagi.”
“Saya punya anak, sama umur kamu sudah mahu kawin.”
Saya bertanya, “Uncle tak kisah?”
“Saya kata kalau dia mau kawin, itu dia punya suka. Budak zaman sekarang kalau mau kawin tak boleh halang. Kalau dia kawan lama-lama, saya susah. Nanti jadi apa-apa, saya juga yang malu.”
Kami mengiyakan, “ya, betul-betul”.
“Ini zaman dengan dulu banyak beza. Kalau dulu, kita kawan sama itu perempuan, kita mahu buat dia jadi bini. Tapi ini zaman, budak-budak kawan saja suka-suka, mahu seronok. Bukan mahu buat bini.”

Saya sangat-sangat setuju dengan apa yang dikatakan Uncle tadi. Jika non-muslim (india) mempunyai sensitiviti yang tinggi terhadap isu ini, mengapa tidak kita sebagai muslim? Fikir-fikirkan...

~KAHWIN AWAL?~

Mungkin bagi segelintir individu tidak berapa setuju dengan isu kahwin awal. Malah bagi penulis sendiri kadang-kadang masih mempersoalkan tentang perkara ini dan ada pendapat tersendiri.

“Saya nak habis belajar dululah, kemudian kerja, capai impian dulu, lepas tu baru fikir sal kahwin”.
“Mak ayah tak bagi kahwin awallah. Belajar habis dulu, mak kata jangan nak menggatal lagi”.
“Kahwin awal? Tak dapatlah nak enjoy life, nanti muda-muda dah kena pikul banyak tanggungjawab. Macam sekarang kan bebas, tiada kongkongan”.

Emm, bermacam-macam respons dan pendapat. Itu yang negatif, yang positif?

“Bagus jugak kahwin awal, dapat elak maksiat. Pastu, kalau still belajar dapat saling back up dalam study”.
“Kalau dah ada berkenan pada siapa-siapa, cepat-cepatlah khitbah. Nanti melepas eden. Putih mata tengok si dia naik pelamin dengan orang lain”.

Amboi, bermacam-macam hujah nak sokong pegangan masing-masing.

Saya tidak berminat untuk mengemukakan pendapat saya, sekadar mahu memetik apa yang dikongsikan oleh Ustaz Khairi. Ustaz mengatakan perlu diakui di akhir zaman penuh fitnah ini, perkahwinan di awal usia adalah jalan terbaik bagi sesiapa yang sudah mempunyai ikatan hubungan yang ‘tidak sah’. Kerana cinta yang FITRAH itu boleh berubah menjadi FITNAH. Tetapi perlu diingat, perkahwinan bukanlah happy ending, kerana cabaran di alam itu lebih mencabar. Itulah di antara perkara yang ditekankan oleh ustaz.

~Nauzubillah himinzalik~

“Mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang, asyik teringat pada si dia je...”

Inilah dia bahana cinta manusia, apabila manusia diagung-agungkan. Sanggup diserahkan seluruh jiwa raga kepada manusia. Berapa ramai yang sanggup membunuh diri dek kecewa dalam percintaan. Kononnya berpegang pada janji ‘sehidup semati’. Bagaiman pula janji kita kepada Allah??? Fikir-fikirkan...


Jika saat ini, kita sedang dibuai cinta manusia yang melalaikan dari mengingatiNya, sedarlah kembali. Hakikatnya, cinta yang hakiki itu adalah milik Allah SWT. Mujahadah mengejar cintaNya begitu mencabar, kadang-kadang kita hampir tersungkur dalam pencarian itu. Inilah cinta yang hakiki, tiada istilah MUDAH dalam mencapai sesuatu yang INDAH...

..........................................................................


Moga penulisan ini dapat mengajak kita sama-sama berfikir dan menghisab diri masing-masing. Bukan bermakna penulis sempurna dan tidak pernah khilaf, sekadar peringatan dan nasihat untuk diri dan sahabat sekalian. Moga kembara kita menuju redhaNya dibekalkan kekuatan dan perlindungan Allah SWT. Amiin... Salam mujahadah buat semua...

~ Ya Allah, hamba memohon keampunanMu andai ada tersilap dan tersalah dalam apa yang disampaikan~

Wallahua’lam...

P/S: hari ini hari terakhir berada di Al-Azhar Media...

Tuesday, June 29, 2010

MENGAPA BERSEDIH??


‘Dia’ hanya hamba yang lemah, mungkin ujian yang menimpa tidak sebesar mana, namun itulah ‘dia’ yang bergelar hamba. Goyah dan longlai langkahnya dengan sapaan ujian biarpun ianya sebesar butiran pasir di pantai. Hanya pada Tuhan diluah bicara, bukan memendam keresahan. Bukan tidak thiqah pada sahabat-sahabat, namun cukuplah, cukuplah membebankan mereka dengan masalah yang remeh. Remeh sahaja, namun MENGAPA BERSEDIH duhai sahabat?


Wahai Tuhan,

Pemilik hakiki jiwa hamba,

Maafkan hambaMu andai tersalah bicara,

Andai hati terkeluh bicara dengan sapaan ujianMu.


Sedang gelak tawa sahabat menyapa di telinga,

Jiwa ku keruan menanggung resah,

Resah yang ku pendam,

Cukuplah Engkau sahaja yang mengerti,

Kerna ku tahu Kau Maha Mengetahui.


Wahai pemilik hakiki jiwaku,

Mengapa lemah jiwaku?

Mengapa mudah kendur semangat juangku?

Mengapa mudah hati dilanda kesayuan?

Benar! Ku akui,

Aku hamba yang lemah,

Tersangat lemah…


Wahai Tuhan Ya Qawwiy,

Kuatkan semangatku,

Kuatkan jiwa ku,

Gusar syaitan menjadi teman,

Mengajakku bersu’dzan terhadapMu.


Tiap saat nadi ini berdetik,

Ku mohon perlindungan dariMu,

Gusar andai resah yang menjengah saat ini,

Membawa hamba jauh dariMu,

Moga tidak lagi hamba bersoal,

MENGAPA TUHANKU?

Dan tiada lagi istilah MENGAPA & MENGAPA?


Moga titip ingatan kepadaMu,

Menjinakkan jiwa resah tenang kembali….

AMEEN YA RABBAL ‘ALAMIN…


“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.”

(Al Baqarah: 155)

……………………………………………………………….

Setiap daripada kita pasti menghadapi masalah dan kesukaran. Ada yang mengatakan masalah mematangkan seseorang, kerana masalah membawa kita berfikir bagaimana untuk menyelesaikannya. Namun mungkin ada individu apabila berhadapan dengan masalah, semakin difikirkan semakin menyesakkan jiwanya. Di mana silapnya? Mungkin cara terbaik bukan sahaja berfikir, malah bertindak. Bertindak menyelesaikan masalah sejurus sahaja berfikir… Moga ‘dia’ dan kita semua dapat berhadapan apa jua masalah dengan lebih baik, tidak terus melatah. Kembalilah kepadaNya, mengadu kepadaNya. Bersedialah menghadapi cabaran hidup yang lebih besar pada hari-hari seterusnya. Kerana kita tidak tahu apa ujian yang Allah bakal sediakan untuk kita pada hari mendatang. Moga ujian-ujian itu bisa mematangkan diri, menguatkan jiwa, mengukuhkan semangat, dan paling penting menghampirkan diri kepada Sang Pencipta… SELAMAT BERJUANG BUAT SEMUA =)


Thursday, June 17, 2010

HAYATI & INSAFI

video

Lagu dendangan Ahmad Bukhatir...

Menyedarkan kita akan erti syukur yang sebenar. Andai bibir kita pernah mengeluh dek ketidakpuasan dengan apa yang diperolehi saat ini, beristighfarlah. Di luar sana terdapat ramai insan yang Allah uji dengan kekurangan diri, namun bibir mereka mampu mengukir senyum, mampu melafaz syukur dengan apa yang ada walau tak seperti yang lain.

Wednesday, June 16, 2010

Waktu Itu Makin Hampir!!!

Sewaktu perjalanan pulang ke Seremban pada isnin lepas, saya menerima satu mesej mengenai kembalinya al-Marhum Ustaz Hassan Shukri, bekas Timbalan Presiden PAS ke rahmatullah. Al- Fatihah buat al-marhum.


Semalam pula, saya menerima berita kembalinya seorang sahabat daripada UIA PJ, Fatimah ke rahmatullah. Al- Fatihah buat Fatimah, moga rohnya dicucuri rahmat. Pemergian kedua-dua hamba Allah ini pasti meninggalkan kesan kepada mereka yang hampir dan mengenali arwah. Al-marhum Ustaz Hassan Shukri yang saya ketahui banyak menyumbangkan jasa di medan jihad dan dakwah dalam parti gerakan islam. Begitu juga dengan al-marhumah Fatimah yang turut sama-sama turun menyumbang jasa di medan jihad dan dakwah pada usia yang muda. Moga segala jasa mereka menjadi saham di akhirat kelak, Ameen…

Di usia sebaya saya, Fatimah telah bertemu Allah. Pasti! Waktu itu semakin hampir kepada kita. Takut? Bimbang? Tak bersedia? Macam-macam yang bermain di fikiran kita saat teringatkan kematian. Namun realitinya, kematian itu pasti. Kita akan berhadapan dengannya sama ada kita bersedia atau tidak.

Saya akui, sebagai manusia, kita sering lupa dan lalai. Lalai dari mengingati Allah, apatah lagi mahu mengingati mati.Jadi, saya menyeru diri saya dan anda semua untuk kita sama-sama hisab amalan dan islah diri masing-masing.Suka saya berkongsi satu rencana yang saya copy dari sini,
http://adiharriman.com/blog/?p=573

Apabila kematian menimpa sahabat kita, kita akan tersedar sejenak dan ia memberi kesedaran kepada kita yang dunia ini hanya sementara. Semakin kita kejar, semakin dunia melarikan dari kita. Akhirat yang abadi.

Malangnya, kemudian kita terleka kembali dengan dunia.
Tersebut di dalam Unbar (Hadis) lima perkara racun yang membunuh dan lima perkara penawar sebagai ubatnya:

1. Dunia itu racunnya dan zuhud itu ubatnya.
2. Harta itu racunnya dan zakat itu ubatnya.
3. Perkataan yang sia-sia itu racunnya dan zikir Allah itu ubatnya.
4. Seluruh umur itu racunnya dan taat itu ubatnya.
5. Seluruh tahun itu racunnya dan Ramadan itu ubatnya.

Sabda Nabi S.A.W.:
Akan datang kasih mereka lima perkara dan lupa mereka lima perkara:

1. Kasih mereka kepada hidup — lupa mereka kepada mati.
2. Kasih mereka kepada harta — lupa mereka kepada hisab.
3. Kasih mereka kepada mahligai — lupa mereka kepada kubur.
4. Kasih mereka kepada dunia — lupa mereka kepada akhirat.
5. Kasih mereka kepada makhluk — lupa mereka kepada Allah.

Apabila hampir mati seseorang hamba Allah, maka terbahagilah dia kepada lima bahagian.

1. Hartanya untuk warisnya.
2. Nyawanya untuk Malaikat Maut.
3. Dagingnya untuk ulat-ulat.
4. Tulangnya untuk tanah.
5. Amalan dan kebajikannya untuk orang yang dianayainya. ,

Apabila bercerai nyawa dari badan maka terdengarlah seruan dari langit tiga kali:

1. Hai anak Adam, adakah engkau tinggal dunia atau dunia tinggalkan engkau?
2. Hai anak Adam, adakah engkau himpun dunia atau dunia himpunkan engkau?
3. Hai anak Adam, adakah engkau bunuh dunia atau dunia bunuhkan engkau?

Apabila dihantar ke tempat mandi berserulah suara dari langit tiga kali:

1. Hai anak Adam, di manakah badan engkau yang kuat, mengapa jadi lemah?
2. Hai anak Adam, di manakah lidah engkau yang petah bercakap, mengapa diam?
3. Hai anak adam di manakah kekasih engkau, mengapakah jadi mulia rakan engkau?

Apabila dibawa ke atas kain kapan maka menyergah suara dari langit tiga kali:

1. Hai anak Adam, engkau berjalan kepada perjalan yang jauh dengan tidak berbekal?
2. Hai anak Adam, engkau keluar dari rumah tiada akan engkau kembali selama-lamanya?
3. Hai anak Adam, engkau tinggal segala kenderaan maka tiada engkau kenderai selama-lamanya? dan engkau berpindah kepada negeri yang huru hara!

Apabila mayat dibawa di atas perusung (keranda) maka menyerulah suara dari langit tiga kali:

1. Hai anak Adam amat beruntunglah (bahagialah) kamu jika kamu menjadi seorang yang bertaubat.
2. Hai anak Adam amat beruntunglah (bahagialah) kamu jika amalmu baik.
3. Hai anak Adam amat beruntunglah (bahagialah) kamu jika sahabat mu dalam keredaan Allah — dan amat rugilah (celakalah) kamu jika sahabat mu orang yang dimurkai Allah.

Apabila mayat diletakkan untuk disembahyangkan maka menyerulah suara dari langit tiga kali:

1. Wahai anak Adam segala amalmu yang telah kamu lakukan akan kamu lihat.
2. Wahai anak Adam, jika amalmu itu baik kamu akan lihat baik.
3. Wahai anak Adam, jika amalmu itu buruk maka kamu kan lihat buruk.

Imam Annas bin Malik Radziyallah Anhu berkata, bahawa bumi setiap hari berkata:

1. Wahai anak Adam, kamu berjalan di atasku, kamu akan kembali ke dalam perut ku (kubur).
2. Hai anak Adam, kamu berbuat maksiat dan dosa di atasku, dan kamu akan disiksa di dalam perutku (kubur).
3. Kamu bergurau di atasku, dan kamu akan menangis di dalam perutku (kubur).

Wallahualam…”sesungguhnya mati itu pasti”

Posted by adi @ 9:06 am

Monday, June 7, 2010

Saat Nadi Berdetik

In the name of Allah Most Gracious Most Merciful...

Alhamdulillah, hari ini Allah masih mengizinkan nadi hamba ini terus berdetik. Moga setiap detik nadi kita disertai dengan titip ingatan kepadaNya...

Hari ini, semasa menjengah di youtube, saya tertarik dengan satu lagu. Kali pertama saya mendengar nasyid ini, nyanyian Zulfan. HAYATI BERSAMA LIRIKNYA, IBU...

Sejenak hatiku mula tersentuh,
Bila terkenang ibuku nun jauh,
Aku di rantauan penuh kerinduan,
Bersama harapan pulang ke pangkuan.

Biarpun anakmu jauh di mata,
Namun di hati tak pernah ku lupa,
Wajah manis ibu tutur kata,
Menjadi penyubur semangat jiwaku.

Walau selaut kucurah baktiku,
Walau segunung kutabur jasaku,
Namun takkan dapat dibalas,
Pengorbananmu waktu kecilku.

Untukmu ibu salam sayangku,
Doa dan restu kupohon darimu,
Agar dimudahkan laluan hidupku,
Menempuh dugaan di medan ilmu.

Alangkah rindunya belai kasihmu,
Alangkah indahnya mutiara katamu,
Ingin rasanya bertemu kembali,
Kenangan dahulu yang harum mewangi.



video


BONUS!BONUS!

InsyaAllah, petang ini akan bertolak ke Kelantan. 5 hari bermuSafir di sana, membantu ustaz menjual kamus Miftah Tullab yang baru diterbitkan, hasil adaptasi daripada Kamus Moden Miftah. Malam semalam saya khabarkan kepada mak abah, mak kata " pergilah, mak tak risau sangat awak pergi dengan kawan-kawan dan ustaz. Jaga diri."

Moga perjalanan petang ini diiringi perlindungan Allah, jauh dari segala perkara yang tak diingini. Moga Allah luruskan dan pandu hati kami dalam menetapkan niat yang baik, niat untuk menimba ilmu dan pengalaman serta menambah saham akhirat, bukan sekadar mencari keseronokan dan nikmat dunia semata. Andai ada duit poket yang masuk, ia dianggap bonus di dunia dari Allah. Moga memperoleh kedua-duanya sekali, BONUS DUNIA & BONUS AKHIRAT =)


Hadiah Dari Siapa?

“Thanks kakde!”…
Alhamdulillah, suka sangat2 bila buku yang dah lama dihajati menjadi hak milik peribadi sekarang. Jatuh hati dengan buku ini melalui khabaran yang disampaikan oleh kakde, kisah perjalanan hidup seorang insan yang amat perlu kita kenali, dicatatkan dalam bentuk penceritaan dan mudah difahami serta dihayati. Atas dorongan itu, saya berusaha mencarinya ketika di Book Fair 2009 yang lepas. Tapi, ongkos yang tidak mencukupi membantutkan niat saya.

Akhirnya, setelah setahun lebih ianya menjadi milik saya. Satu hadiah daripada kakde, namun hakikatnya ia adalah satu hadiah daripada ALLAH. SEGALA PUJI BAGI ALLAH…





NAMUN…
Dalam teruja menerima
HADIAH DARIPADA ALLAH, saya turut terpukul menerima TEGURAN DARIPADA ALLAH. Namun saya kira TEGURAN itu jua adalah HADIAH DARIPADA ALLAH =)

Pada malam akak (kakde) menghantar saya pulang ke Seremban, dia membangkitkan satu persoalan. Sudah menjadi satu kebiasaan apabila kami bersama, ada sahaja perkara yang akan didiskusikan. Persoalan yang dibangkitkan biasanya tidak menuntut jawapan, sebaliknya mengajak perkongsian pendapat serta ilmu daripada saya dan kakde.

“Ramai yang tak sukakan poligami, disebabkan poligami ramai yang bergaduh, sakit hati, makan hati. Tapi kenapa Islam membenarkan poligami ek?” kakde menimbulkan satu persoalan apabila kereta baru sahaja bergerak meninggalkan Taman Kajang Utama.

Saya diam sebentar, otak masih ligat mencari dan menyusun hujah yang baik.
“Berbalik kepada niat. Tengoklah Rasulullah, baginda berkahwin dengan siapa? Semuanya janda, kecuali Aisyah”. Ringkas sahaja jawapan yang saya berikan.

Timbul lagi satu persoalan daripada kakde.
“Kenapa Rasulullah berkahwin dengan Aisyah ye?”
Saya terdiam, tiada jawapan yang dilontarkan. Saya buntu, tiada pengetahuan tentang itu.

“Emm, aah ye, kenape ye? Adik pun tak taulah de, nanti tanya ustaz atau kawan.”

~Ya Allah, betapa teruknya diri ini. Sering ku lontarkan di bibir bahawa aku amat kasihkan baginda. Ingin meneruskan perjuangan baginda menaikkan kalimahMu di muka bumi ini. Namun hakikatnya, diri ini penuh kepalsuan dan kepuraan semata. Andai aku kasihkan baginda, mengapa masih belum ku kenal dan ku hayati tiap detik kisah hidup kekasihMu itu. Ya Allah, luruskanlah hati dan jiwa ini wahai pemilik jiwa hamba. Untuk ku selusuri jalan perjuangan Rasulullah SAW.~


SUBHANALLAH…
Cetek sekali pengetahuan di dada saya. Mungkin bagi kakde, dia memahami dan boleh menerima apabila saya tidak dapat memberi jawapan kepadanya. Masih banyak ilmu yang perlu ditambah melalui pembacaan dan perkongsian. Namun, apa yang membuatkan saya bimbang ialah bagaimana sekiranya seorang non-muslim yang bertanya soalan sedemikian kepada saya. Apakah persepsi non-muslim itu? Sama- sama fikirkan…

“Pelbagai penghinaan yang dilontarkan non-muslim kepada Rasulullah, namun mampukah aku membela dan menyangkal segala penghinaan dengan hujah yang kuat andai aku berhadapan dengan mereka?” Itu persoalan yang bermain di fikiran saat ini. Jika hari ini non-muslim sentiasa membangkitkan persoalan mengenai perkahwinan Rasulullah dengan seorang kanak-kanak iaitu Aisyah, saya tersedar bahawa saya telah meninggalkan sejarah yang sangat perlu kita dekati dan hayati.

Sama-sama kita fikirkan, moga-moga dapat dijadikan ibrah untuk diri sendiri dan anda semua. Ayuh! Sama-sama kita hayati dan singkap kembali kehidupan kekasih Allah ini, andai kita tahu dan sedar kita adalah rantai mata perjuangan Rasulullah SAW. Peringatan untuk kita yang bergelar hamba,
“ JANGAN SEKADAR BIBIR MANIS MENABUR KATA, NAMUN HATI JAUH SEKALI MENDUSTAKANNYA”. Na'uzubillahiminzalik...