Monday, June 7, 2010

Hadiah Dari Siapa?

“Thanks kakde!”…
Alhamdulillah, suka sangat2 bila buku yang dah lama dihajati menjadi hak milik peribadi sekarang. Jatuh hati dengan buku ini melalui khabaran yang disampaikan oleh kakde, kisah perjalanan hidup seorang insan yang amat perlu kita kenali, dicatatkan dalam bentuk penceritaan dan mudah difahami serta dihayati. Atas dorongan itu, saya berusaha mencarinya ketika di Book Fair 2009 yang lepas. Tapi, ongkos yang tidak mencukupi membantutkan niat saya.

Akhirnya, setelah setahun lebih ianya menjadi milik saya. Satu hadiah daripada kakde, namun hakikatnya ia adalah satu hadiah daripada ALLAH. SEGALA PUJI BAGI ALLAH…





NAMUN…
Dalam teruja menerima
HADIAH DARIPADA ALLAH, saya turut terpukul menerima TEGURAN DARIPADA ALLAH. Namun saya kira TEGURAN itu jua adalah HADIAH DARIPADA ALLAH =)

Pada malam akak (kakde) menghantar saya pulang ke Seremban, dia membangkitkan satu persoalan. Sudah menjadi satu kebiasaan apabila kami bersama, ada sahaja perkara yang akan didiskusikan. Persoalan yang dibangkitkan biasanya tidak menuntut jawapan, sebaliknya mengajak perkongsian pendapat serta ilmu daripada saya dan kakde.

“Ramai yang tak sukakan poligami, disebabkan poligami ramai yang bergaduh, sakit hati, makan hati. Tapi kenapa Islam membenarkan poligami ek?” kakde menimbulkan satu persoalan apabila kereta baru sahaja bergerak meninggalkan Taman Kajang Utama.

Saya diam sebentar, otak masih ligat mencari dan menyusun hujah yang baik.
“Berbalik kepada niat. Tengoklah Rasulullah, baginda berkahwin dengan siapa? Semuanya janda, kecuali Aisyah”. Ringkas sahaja jawapan yang saya berikan.

Timbul lagi satu persoalan daripada kakde.
“Kenapa Rasulullah berkahwin dengan Aisyah ye?”
Saya terdiam, tiada jawapan yang dilontarkan. Saya buntu, tiada pengetahuan tentang itu.

“Emm, aah ye, kenape ye? Adik pun tak taulah de, nanti tanya ustaz atau kawan.”

~Ya Allah, betapa teruknya diri ini. Sering ku lontarkan di bibir bahawa aku amat kasihkan baginda. Ingin meneruskan perjuangan baginda menaikkan kalimahMu di muka bumi ini. Namun hakikatnya, diri ini penuh kepalsuan dan kepuraan semata. Andai aku kasihkan baginda, mengapa masih belum ku kenal dan ku hayati tiap detik kisah hidup kekasihMu itu. Ya Allah, luruskanlah hati dan jiwa ini wahai pemilik jiwa hamba. Untuk ku selusuri jalan perjuangan Rasulullah SAW.~


SUBHANALLAH…
Cetek sekali pengetahuan di dada saya. Mungkin bagi kakde, dia memahami dan boleh menerima apabila saya tidak dapat memberi jawapan kepadanya. Masih banyak ilmu yang perlu ditambah melalui pembacaan dan perkongsian. Namun, apa yang membuatkan saya bimbang ialah bagaimana sekiranya seorang non-muslim yang bertanya soalan sedemikian kepada saya. Apakah persepsi non-muslim itu? Sama- sama fikirkan…

“Pelbagai penghinaan yang dilontarkan non-muslim kepada Rasulullah, namun mampukah aku membela dan menyangkal segala penghinaan dengan hujah yang kuat andai aku berhadapan dengan mereka?” Itu persoalan yang bermain di fikiran saat ini. Jika hari ini non-muslim sentiasa membangkitkan persoalan mengenai perkahwinan Rasulullah dengan seorang kanak-kanak iaitu Aisyah, saya tersedar bahawa saya telah meninggalkan sejarah yang sangat perlu kita dekati dan hayati.

Sama-sama kita fikirkan, moga-moga dapat dijadikan ibrah untuk diri sendiri dan anda semua. Ayuh! Sama-sama kita hayati dan singkap kembali kehidupan kekasih Allah ini, andai kita tahu dan sedar kita adalah rantai mata perjuangan Rasulullah SAW. Peringatan untuk kita yang bergelar hamba,
“ JANGAN SEKADAR BIBIR MANIS MENABUR KATA, NAMUN HATI JAUH SEKALI MENDUSTAKANNYA”. Na'uzubillahiminzalik...

No comments:

Post a Comment