Tuesday, August 3, 2010

Burung Apa Tu??



Burung apa tu?
Itu BURUNG MURAI...

Burung apa?
Burung murai...
Burung apa?
Burung murai...

Ingat lagi iklan ni? Iklan yang memberi kesedaran. Tapi bukan nak bercakap soal iklan ni, tiba-tiba teringat. Gara-gara si murai yang bising di luar tingkap bilik.

.....................................................

Alhamdulillah, iron baju sudah, study sudah, tinggal nak bersiap-siap ke kelas. Ada masa lagi, jenguk blog sebentar =)
Waktu pagi saya kosong, tiada kelas. Saya manfaatkan untuk study Islamic Ethics, tajuk yang lepas, sepatutnya prepare dengan tajuk yang akan belajar petang ni, entahlah...

Kenapa tak study di library hari ni? Memang ada berhajat, tapi takpelah. Buat eksperimen study di bilik, ok atau tak, huhu.
Dan saya berpuas hati study di bilik hari ni... Sambil pasang lagu nasyid, saya study. Setiap orang ada cara study tersendiri. Sememangnya sikap saya apabila study semestinya ada alunan nasyid ataupun zikir. Kalau terlalu sunyi (di library), mata saya akan layu dan fikiran mula melayang, fokus hilang. Berbeza dengan adanya alunan nasyid atau zikir, saya boleh berhenti study sebentar, 3-5 minit melayan sebentar lagu, rehatkan otak. Kemudian sambung study, so relax...

Apa kaitan dengan si murai?
Hari ini, si murai menjadi penghibur saya. Perkataan pengacau mungkin juga sesuai. Tengah study, saya dengar celoteh murai di luar. Saya menoleh ke tingkap, hilang fokus, asyik saya melihat telatah si murai.


Ada 2 ekor murai pada sepohon pokok di luar tingkap bilik saya. Bising betul murai tersebut.

"Apa yang murai tu cakap ye?"

Itu yang terlintas di fikiran saya. Telatah 2 ekor murai tersebut seolah-olah sedang berborak. Lama juga situasi tersebut, kemudian salah seekor murai tersebut terbang. Tapi yang seekor lagi masih lagi bising mulutnya (maklumlah, nama pun murai). Mungkin dia cakap, "eh, nak pergi mana tu? Tunggu lah saya, sampai hati awak tinggalkan saya." Rekaan semata...

Kemudian terbang lah murai tersebut. Saya tersenyum sendiri mendengar celoteh si murai walaupun saya tak memahaminya. Dan saya pun fahamlah kenapa orang yang bising mulutnya diumpamakan seperti mulut murai =)

Apa yang dicakapkan si murai ye? Kalaulah saya boleh memahaminya, dah tentu saya akan berborak dengan murai tersebut. Saya akan cakap, "saya nak ikut awak terbang boleh? Terbang melihat dunia, melihat ciptaan Allah."

Apa yang saya merepek ni... Sekadar gurauan, mana mungkin kita memahaminya, dan pasti ada hikmah di sebaliknya yang Allah telah aturkan... Lepas ni, boleh difikirkan bersama.

Mungkin si murai tadi berzikir kepada Allah. Terlihat daun yang bergerak-gerak ditiup angin, mungkin juga ia sedang berzikir kepada Allah. Jom sama-sama kita hisab diri, sebanyak mana kita telah berzikir kepada Allah hari ini...

Astaghfirullahal'azim...
Saya perlu bergerak ke kelas, moga setiap langkah kita diiringi titip ingatan kepadaNya dan disusuli pula rahmat dan berkat dariNya. Moga diberi kesempatan untuk terus menyebarkan kebaikan di muka bumiNya.Amiin...

Wallahu'alam...






1 comment: