Wednesday, December 28, 2011

Pertama & Terakhir...

Bismillahirrahmanirrahim...

Segala puji bagi Allah.
Alhamdulillah atas nikmat kesihatan dan masa lapang, untuk dimanfaatkan sebaiknya untuk persediaan final exam yang akan bermula esok ^_^

Moga2 kita tak tergolong dalam kalangan yang disebut dalam hadis, golongan yang alpa dengan 2 nikmat masa lapang dan sihat, ameen...

Dalam kekalutan persediaan untuk final exam ni(last minute preparation, hu4), sempat lagi rumaysa mencuri masa untuk post kat sini.

ADA APA DENGAN PASAR MALAM??

Ada apa? Macam-macam ada...

Semalam, rabu, pasar malam di luar pagar UIAM GOMBAK. Pertama kali pergi dalam sem ni. Waktu dekat nak final ni lah nak pergi sana, pergi sini. Tiba-tiba terfikir, mana la tahu, sem depan tak sempat nak pergi ke, da keluar UIA ke, da tingalkan dunia ni ke (haha, merapu je.... tapi bab mati betul kan? Kematian kita tidak tahu bila dan di mana)

Macam2 ada, apa yang saya cari? Satu sahaja yang saya idam2kan. Jagung bakar!
Dah lama benar tak makan ^_^
Jagung oh jagung!!!

Jagung ni of kos bkan jgung smlam, ni ehsan dr en. google. harap maklum ^_^

~MENGIMBAU MEMORI (^_^)

Jagung... Ada memori waktu kanak-kanak yang saya tak dapat lupakan.

~rindu menggamit.....

Dahulu, ketika saya masih kecil orang2 kampung saya sering bercucuk tanam di tanah yang digondolkan kerana projek tanam semula getah atau sawit. Saya terfikir, entah kenapa sekarang budaya itu sudah tiada. Adakah kerana taraf hidup sekarang sudah meningkat?? Hmmm...

Wik (nenek), abah dan mak saya antara yang terlibat. Boleh kata jadi tradisi ketika tu. Apabila ada orang yang nak buat projek tanam semula, tuan tanah tu akan bagi izin pada siapa2 orang kampung yang nak berkebun. Biasanya orang kampung akan tanam kacang tanah, keledek, dan paling utama jagung.

Ketika itu, wik saya masih sihat. Dia rajin menanam kacang tanah dan keledek. Saya pula rajin mengikut ke kebun, pantang sahaja dengar wik nak ke kebun, saya sungguh2 nak ikut.(tak silap waktu tu cuti sekolah)

Mak abah pula, tanam pokok jagung, juga di kawasan yang sama. Dari mula benih jagung sampailah berbuah, saya tak lepas pandang pun. Waktu tu, seronok je yang tau, budak-budak...
Tapi tetap membantu ye, ^_^

Saya ingat lagi, cara-cara nak tanam pokok jagung. Mula-mula abah saya akan buat lubang2 di tanah menggunakan kayu yang muncung sedikit di hujungnya. Kemudian benih jagung akan diletakkan dalam lubang2 tersebut. Ha, waktu ni lah part saya membantu.
Saya tabur benih2 jagung dalam lubang, kemudian saya ambil tanah untuk kambus. Tiba-tiba mak saya menegur, jangan dikambus benih tu, biarkan sahaja macam tu...
Owh... macam tuuu (^_^)

Sehinggalah pokok-pokok jagung tu besar dan berbuah, saya tak jemu2 menunggu, menunggu hasilnya. Dan ketika ini lah, KERA N DA GENG cemburu dengan manusia2. Jadi, abah dan abang selalu kena menunggu di pondok kecil yang dibina sendiri, menghalau kera2 yang mencari rezeki diorang sendiri. Saya apa lagi, excited nak ikut tapi mak selalu menghalang, banyak nyamuk katanya. Saya mencuka =( tapi dalam hati, "tak kira nak pegi jugak". Degil!!

Satu hari...
Akak minta saya hantarkan nasi untuk abah dan abang di kebun. (ni kes dia malas nak pegi lah)
Ibarat orang mengantuk disorong bantal, apa lagi berlari2 pergi ke kebun. (sorang2 je, tapi tak jauh pun dari rumah, boleh jalan kaki jer...)
Sampai2 di sana, saya tak nampak abah dan abang. Biasanya diorang duduk di pondok. Saya meninjau2, tiba2 nampak pokok2 jagung bergerak-gerak, kera? Saya takut kera, hu3...
"Hah, watpe?"
"Cis, kau rupanya!!"

Abang saya rupanya... Geram! Abah tersengih je.. Hmmm, rindu menggamit~

~Rindu zaman kanak-kanak, rindu nak makan jagung, kacang tanah, keledek yang tanam sendiri...
~Rindu, dengan waktu bersama family...

CERITA PASAR MALAM, CONTINUE...

Saya balik dengan melenggang kaki, ibarat ayam pulang petang (tak nak itik, tak sopan langsung, huuu). Menjinjing plastik2 berisi jagung bakar dan nasi kerabu.

'Oh nasi, jagung, sabar ye nak masuk perut aku, perjalanan masih jauh ni"
~Longlai kaki melangkah, jauhnya...

Terlintas, di fikiran...
Bestnya mereka yang ada motor ni. Bila nak ada motor ni??

Motivasi + positif kan diri...
Berjalan kaki SUNAH RASULULLAH ^_^
Biarlah penat sedikit, asalkan ia ibadah. Usaha pergi cari makanan yang halal + amalkan sunah Nabi. Nabi dahulu mana mana ada kenderaan, bahkan unta pun Nabi tak naik, Nabi jalan kaki ke masjid.
(Masjid? Saya jalan kaki ke pasar malam ^_^)

Maka, alhamdulillah, Allah bagi rezeki untuk saya makan jagung bakar + nasi kerabu semalam. Walaupun tak manis, dah tua sedikit jagung tu. Dahulu kalau makan jagung tak manis, "mak, tak nak lah yang ni, nak ambil yang lain." (Amboi!! Mengada2, da gigit tu, sape nak makan? Mentang2 lah banyak). Merungut juga lah awalnya, tapi syukur dalam hati perlu ye. Manusia... merungut dan merungut~~

Mood: PERTAMA & TERAKHIR KE SANA.... (sem ni laaa...)

JADI HAMBA BERSYUKUR

Mudah kan untuk ucap alhamdulillah?
Tapi belum tentu hati kita redha dengan sesuatu, dalam erti kata lain benar-benar rasa syukur dengan apa yang ada. Rasa cukup dengan apa yang ada...

ALHAMDULILLAH. Biasa kalimah ni diucap bila kita mendapat satu NIKMAT. Jarang sekali, atau mungkin tidak pernah langsung kalimah ini diucap saat kita punya apa2 KEKURANGAN.

Maka, ajar lah diri kita untuk merasa cukup dengan apa yang ada. Lihat lah mereka yang lebih kurang daripada kita. Jangan kita melihat kepada mereka yang lebih daripada kita.
Bimbang-bimbang, membawa kita kepada tidak redha, tidak puas, dan menjadi TAMAK dengan dunia.

Fikir zikir
Wallahua'lam

~JOM JADI TAMAK AKHIRAT~

No comments:

Post a Comment