Sunday, December 18, 2011

Rasa Lemah?? Carilah kekuatan...

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, segala puji bagiMu, atas pinjaman nyawa dan jasad saat ini, atas kesempatan waktu untuk hamba2 Mu menyemai benih syurgaMu. Terima kasih Ya ALLAH...

Entah kenapa...
Rasa tak sempurna ruangan blog ini tanpa post untuk mak abah. Biarlah, walaupun mereka tak tahu, tapi saya mahu satu dunia tahu, saya ada MAK ABAH kurniaan Allah yang sangat saya sayangi.



Entah kenapa,
Tiba-tiba terfikir yang satu hari nanti kami akan berpisah di dunia ini,
Sama ada saya yang mendahului, atau mak dan abah terlebih dahulu,
Saya pasti kematian bakal menjemput.

*********************************
.

Seringkali dalam mana-mana slot muhasabah program, anak-anak diingatkan andai esok atau bila-bila masa ibu dan ayah bakal meninggal dunia. Laju air mata mengalir, siapa tidak sedih jika kehilangan ibu bapa.

Dan sehingga kita dewasa, bila kita terfikir perkara yang sama, hati pasti rasa bergelora. Pilu, bimbang, risau, sedih.....

"Ya Allah, kuatkan hati ini menerima ketentuanMu suatu hari nanti, ujian kehilangan mereka tersayang"

~Kita tenggelam dalam air mata muhasabah... Memikirkan sejauh mana bakti kepada ibu dan bapa, sudahkah hak-hak mereka kita tunaikan??~~~

Namun boleh jadi, yang muda mendahului yang tua. Andai esok @ lusa, kita dipanggil menghadapNya, bagaimanakah bakti kita kepada ibu bapa? Sudah terlaksana dengan baik?
Taat dan bakti kita kepada mereka juga menjadi jambatan kita memperoleh redha dan kasihNya.

Maka saya melihat hikmah, mengapa dikatakan dengan melihat kepada 3 perkara, kita dengan mudah terus mendapat pahala:
1) Al Quran
2) Kaabah
3) Ibu bapa



~Terbayang wajah mereka, mengingatkan kita akan amanah ilmu yang sedang digalas, menyedarkan kita tentang harapan besar daripada mereka, dan meniup rasa kekuatan dan motivasi~

MEMIKUL AMANAH DAN HARAPAN

No comments:

Post a Comment