Monday, August 2, 2010

Cinta Agung

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah... Masih lagi dikurniakan nikmat iman dan Islam, dan nikmat-nikmat lain yang tak mampu saya senaraikan di sini. Kerana nikmat dariNya terlalu luas, sehinggakan luas lautan tak mampu untuk dijadikan bandingan. Alhamdulillah, petang tadi dapat submit assignment selepas bertungkus lumus menyiapkan, final touch tengahari tadi. Syukur Ya Allah, Engkau telah mempermudahkan urusanku.

Terasa sudah lama tak membicarakan soal cinta agung di ruang blog ini…


……………………………………………………………………………

“Macam mana perasaan cinta yang sebenar ye?”

Bila sebut cinta, kita lambangkan dengan bentuk hati, love, warna merah hati (ada perkataan hati juga).

Cinta ada kaitan dengan hati?




CINTA & HATI

Semudah itu cinta dilambangkan?

“I love u… I serahkan seluruh hati dan jiwa raga pada u.” (pada Allah nak serah apa?)
“Ambillah kapak, belahlah dada I, lihatlah betapa I menyayangi u.”


Macam-macam, karut marut belaka. Nak tergelak pun ada mendengar kata-kata anak mudi zaman sekarang.


~Ya Allah, jauhkanlah kami daripada terjerat sama dalam tipu daya syaitan ini. Moga disedarkan dan diberi hidayah kepada mereka yang telah terjerat dengan musuh yang dilaknat itu. Bimbang Ya Allah, bimbang kala ini hati membenci semua itu, suatu hari tiba saat kami diuji dengan semua itu. Apa kami kuat melaluinya? Hanya bantuanMu yang dapat membantu kami, moga dikuatkan iman kami menghadapinya… amiin~

Kenapa hati sinonim dijadikan simbol perkataan cinta? Apa hubungkaitnya?
Saya tidak tahu jawapan yang tepat dengan ilmu yang begitu cetek, sekadar cuma mahu mengajak anda semua sama-sama berfikir , berzikir dan membuka mata hati.

Cinta manusia yang melalaikan itu selalu membuatkan hati kita gelisah, resah sentiasa. Kenapa? Sepatutnya hati kita rasa bahagia, indah dengan cinta. Tapi kehadiran cinta dunia itu membuatkan hati kita sakit, nazak, boleh mati mungkin.


Tetapi dengan mengingati Allah, hati kan menjadi tenang. Inikah cinta yang sebenarnya? Tapi bagaimana sebenarnya perasaan cinta itu? Layakkah kita mengatakan kita cinta kepadaNya andai masih berbaki setimbun cinta dunia dalam hati kita? Mungkin itulah sebab mengapa hingga kini kita gagal merasai kehadiran cinta Allah.

~Astagfirullahal’azim… Ampunkan kami Ya Allah, senang sahaja meluncur di bibir kami bibit dan kalam cinta kepadaMu, namun sejauh mana hati ini membenarkannya, hanya Engkau mengetahui… Bantulah kami menolak cinta dunia yang menjadi hijab cinta antara kami denganMu. Cukuplah kami pernah hanyut dibawa arus duniawi pada zaman jahilnya kami. Kami sedang mendokong amanah agamaMu, selayaknya cintaMu yang sedang mekar semerbak di dalam jiwa kami. Kuatkan jiwa kami menolak cinta dunia yang melalaikan, kerana hati ini milikMu. Selayaknya dan sepatutnya hati ini diserahkan kepadaMu, tiada yang lain. Namun bimbang kami, bimbang andai hati ini sudah dikotori dengan cinta dunia, sudikah Kau menerimanya? Harapan kami hamba yang lemah, moga diterima dan dibalas cinta kami. Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih dan Maha Penyayang.~



BUATLAH PILIHAN…

Maka, pilihlah… Cinta dunia yang meresahkan hati, atau cinta agung yang membahagiakan hati?

*Dapat mood nak berkongsi post mengenai cinta agung selepas menghayati sebuah lagu yang begitu mendalam maknanya. Kali pertama mendengarnya ketika Taaruf Week, semasa briefing tentang SLEU (kalau tak silap). Tertarik dengan setiap bait lagu tersebut, membawa kita tenggelam dalam bicara bersama Tuhan. Moga dapat dihayati dengan penuh rasa teruja ingin mencari cintaNya =)


YA ALLAH
Engkau Tuhanku
Tiada Tuhan melainkan Engkau
Engkau cinta agungku
Nabi Muhammad pesuruhMu

YA ALLAH
Engkau sumber bahagia
Engkau sumber keselamatan
YA ALLAH
Engkau sumber keamanan
Engkau adalah segalanya

YA ALLAH
Engkaulah pelindungku
Engkaulah sumber rezekiku
Di waktu sakit Kau sembuhkan
Di waktu lapang Kau beri makan

YA ALLAH
Engkau cinta agungku
Cintaku haraplah dibalas
YA ALLAH
Engkau cinta agungku
Janganlah cintaku tidak dibalas

Jangan biarkanku tanpa bimbingan
Pimpinlah aku ke jalan yang benar
Kepada Engkaulah harapanku
Janganlah hampakan perasaanku

No comments:

Post a Comment