Wednesday, February 1, 2012

Belajar & belajar

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah yang sentiasa mengurniakan bermacam2 nikmat, tanda luasnya rahmat dan kasih sayangNya.

Cuti semester, bakal berakhir....

Setiap kali cuti, bermacam-macam perkara dalam perancangan, bagi memastikan dimanfaatkan sebaiknya. Terutamanya masa bersama mak dan ayah serta keluarga, untuk berbakti kepada mereka. Moga2 ini lah juga yang berada di fikiran kita semua. Bukan sekadar pulang merehatkan diri, goyang kaki tunggu dilayan.

~BELAJAR MEMASAK~

Bagi anak perempuan, sebaiknya cuti sebegini dimanfaatkan sebaiknya untuk belajar memasak. ^_^
Mungkin kesibukan belajar menghalang kita belajar memasak, jadi gunakan masa cuti untuk memastikan setiap kali hidangan sepanjang cuti adalah hasil air tangan kita, lebih2 lagi meringankan tugas mak kita di dapur.

~MADAH ORANG LAMA~

Teringat kata-kata orang tua:
"PEREMPUAN KALAU BELAJAR TINGGI MANA PON, AKHIRNYA DUDUK KAT DAPUR JUGAK"

Ada kot yang menjawab: " Tak boleh pakai dah kata-kata tu, sekarang semua perempuan bekerjaya, bukan jadi suri rumah sepenuh masa jer... Penat2 je susah payah dapatkan ijazah"

teeet...

Saya terfikir. Apa ye maksud orang2 tua dulu. Mereka lebih dulu makan garam, kata-kata mereka tak sekadar kosong tetapi berisi!

Hakikat kehidupan! Realiti kehidupan!
Setinggi manapun seorang perempuan itu belajar, ke dapur juga tempat utama bagi seorang perempuan.

Saya SANGAT SETUJU!!
Wanita adalah seorang anak, isteri dan juga ibu. Di bawah tanggungjwabnya menyediakan makanan dan hidangan kepada suami serta anak-anaknya. Kerana menyediakan makanan yang halal dan berkhasiat kepada keluarga adalah satu ibadah.

Pernah mendengar pengisian kuliah dari seorang ustaz, mengatakan bahawa makanan yang masuk dari tangan orang yang berbuat maksiat seperti tidak solat, juga akan memberi kesan negatif kepada si pemakan. Jika kita makan di gerai dan tukang masak tidak solat, berkemungkinan besar ia akan memudaratkan seperti badan berat untuk beribadat.

Subhanallah,. Maka berusahalah memastikan makanan yang masuk ke dalam perut keluarga kita adalah dari sumber yang baik. Bukan sekadar dari sumber wangnya sahaja, tapi dari tangan siapa yang memasaknya?

Maka, sudah pasti ia tergalas di bahu kita, wanita ^_^

~PETUA~

Sedikit petua yang diamalkan, harap bermanfaat.

-Setiap kali basuh sayur@ikan@ayam@beras, maka berselawatlah 3x semasa membasuhnya (lebih pun boleh, dapat pahala lebih)
-Semasa mengacau gulai atas dapur @ menumis, kacau ikut arah lawan jam. (buat air pun kacau ikut arah lawan jam)
-niat lah apa2 yang baik semasa memasak (nak gembirakan hati mak ayah, nak ikat kasih sayang ke)

SEMOGA BERMANFAAT YE...

Jom Belajar Masak!!!

No comments:

Post a Comment