Saturday, February 20, 2010

HELAIAN YANG KOYAK...

Hari ini badan terasa amat lemah, semangat pun lemah. Ya Allah, hari ini Engkau menarik nikmat sihat hambaMu ini. Sepanjang hari ini, perkataan ‘mati’ sering hadir di fikiranku. Benar Ya Allah, mati itu hadir bila-bila sahaja. Setiap yang hidup pasti merasai mati…. Benar janjiMu Ya Allah…

Hari ini saya dan sahabat-sahabat lain perlu pergi ke bilik ustaz untuk mentasmi’ hadith 40. Tapi badan terasa sangat lemah, saya menangguh untuk pergi keesokan harinya. Mungkin disebabkan dalam fatrah exam, 2 malam berturut-turut saya tidak tidur. Tak lama selepas itu, satu mesej masuk, ada usrah selepas Zohor. Tiba-tiba saya mengeluh. Astaghfirullah ….

Ketika solat Zohor saya mencari kekuatan dan bantuan dari Allah. Saya pohon moga Allah bantu saya memperbetulkan niat, bimbang andai saya pergi ke usrah atas dasar terpaksa. Saya berjalan ke masjid, cuaca hari ini agak panas terik… Alhamdulillah, banyak perkongsian sepanjang usrah tersebut. Saya berasa kagum dengan tadhiyah naqibah saya, akak tersebut sanggup datang ke Nilai untuk menyampaikan ilmu di samping melaksanakan tanggungjawabnya. Sedangkan saya yang dekat cuma dengan masjid, sudah mengeluh dan kesihatan hari ini tak wajar dijadikan alasan.

Sebelum pergi ke usrah, saya sempat mengambil sebuah buku buat peneman sepanjang perjalanan. Saya tertarik dengan buku yang sudah lama tidak dibelek semula, “ Malam Pertama di Alam Kubur”…Saya membelek sebentar, tiba-tiba helaian kedua muka surat terkoyak. Ganasnya belek buku. Saya berasa agak sedih, kerana sebolehnya saya ingin menjaga sebaiknya buku yang berada dalam koleksi saya. Saat itu saya terfikir, begitu senang buku itu boleh terkoyak, sedangkan buku itu kelihatan elok dan tiada tanda-tanda akan koyak. Bagaimana dengan kematian?? Bersambung…..

No comments:

Post a Comment