Tuesday, May 25, 2010

Berputik Semaian Di Dunia...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang…

Segala puji bagiMu Ya Allah.
Hari ini saya berusaha menolak rasa malas mencoret sesuatu. Bukan malas barangkali, namun sejak akhir-akhir ini ilham dan idea agak terbatas. Ya Allah, kurniakan ilham dariMu kepadaku untukku mencoret sedikit peringatan buat diri sendiri dan perkongsian bersama saudaraku yang lain.

Microsoft Office Word 2007 yang dibuka masih tidak tercemar dengan sedikit titik warna kalam. Putih dan kosong, tak ubah seperti kotak pemikiran saya yang masih kosong daripada idea dan ilham. Daripada satu lagu kepada satu lagu dendangan In-Team berkumandang, Allahu Rabbi, Kepastian, Hamzah Asadullah, Dia Muhammad, Hanya Takdir, namun gagal juga saya beroleh ilham melalui nasyid tersebut.

Terasa pedih mata menatap laptop terlalu lama, saya beralih bangun dari kerusi ke tepi tingkap bilik. Saya menggosok mata yang berair, pedih tatkala matahari memancarkan sinarnya. Cuaca seperti hari-hari sebelumnya, cerah dan agak panas tapi tidak terlalu berbahang. Mata dihampar dengan pemandangan yang sama, pohon kelapa, pokok jambu, durian, bacang, belimbing buluh, pisang, si ibu ayam dan anak-anaknya, serta pelbagai lagi ciptaan Allah Yang Maha Agung.

Tiba-tiba mata saya terpaku kepada sesuatu yang tidak biasa dilihat, bukanlah luar biasa tetapi pada hari ini barulah saya sedar akan kehadirannya. Subhanallah, Maha Suci Allah… Serta merta fikiran saya melayang, merenung sebentar dan berfikir. Turut mengajak hati saya berzikir kepadaNya. Alhamdulillah, saya turut melihat dan menyedari apa yang terlintas di saat itu adalah ilham dari Allah, bukan sekadar coretan sebaliknya sebagai peringatan dan muhasabah bersama. Jadi, tidak rugi rasanya andai saya ingin mengheret anda sama-sama berfikir dan berzikir… Hayya =)

.....................................................................................






“Eh, pokok durian ni dah berputik!”
Kagum saya melihat putik-putik buah durian yang masih kecil. Ini kali pertama pokok durian itu membuahkan hasil, pokok yang masih kecil lagi pada kiraan saya. Alhamdulillah…

“Kenapa tak perasan pun sebelum ni?”
Saya bertanya pada diri sendiri, berfikir sejenak. Saya ketemu jawapan, tersedar dan terpukul dengan teguran dari Allah barangkali, selama ini saya hanya melihat ciptaan Allah, bukan merenung. Selama ini saya melihat dengan pandangan mata kasar, bukan dengan mata hati. Astaghfirullahal’azim…

Terpandang akan pokok durian yang sudah mula berputik, menyedarkan dan mengingatkan saya akan kehadiran nikmat-nikmat Allah yang lain di sekelilingnya. Buah bacang yang pada bila-bila masa akan gugur, kelapa yang sentiasa menjadi pelengkap gulai di meja santap, gugusan belimbing yang menggiurkan bagi si penggemar air asam, SUBHANALLAH tak terhitung nikmatMu Ya Allah…

Allah-lah yang telah menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air hujan dari langit, kemudian Dia mengeluarkan dengan air hujan itu berbagai buah-buahan menjadi rezeki untukmu; dan Dia telah menundukkan bahtera bagimu supaya bahtera itu, berlayar di lautan dengan kehendak-Nya, dan Dia telah menundukkan (pula) bagimu sungai-sungai. (Ibrahim: 32)


~ Ya Allah, detik dan saat ini, tidak putus-putus ku mengecap nikmat dariMu. Sungguh! Menguatkan keyakinan dan keimananku bahawa Engkau Maha Pengasih… Tapi aku khuatir Ya Allah, apa mungkin nikmat ini akan berterusan? Apa mungkin aku layak mengecapnya di hari mendatang kelak. Aku khuatir, aku bimbang, aku gusar Ya Allah seandainya manis buah yang kunikmati di dunia ini kelak bakal diganti dengan si buah zaqqum yang merobek anak tekakku.
Ya Allah, apakah ku dapat memetik buah-buahan di syurgaMu kelak? Andai dijadikan sekecil cuma amalan dan ibadahku sebagai bayarannya, ku kira tidak mampu untuk ku beli segunung nikmat dan kasihMu itu. Hanya belas ihsan dan kasihanMu ku damba Ya Allah. Kasihanilah kami, hamba-hambaMu… sesungguhnya kami ini hambaMu yang tak punya apa-apa. Segalanya dariMu. Ketentuan hidup kami di atas kehendakMu. Kasihanilah kami. ~


Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam syurga-syurga itu, mereka mengatakan : "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu." Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya. (Al-Baqarah:25)


Tika diingatkan dengan janji Allah dan juga khabar gembira dari Allah, kekalutan dan kegusaran mulai bersarang di jiwa. Sama- sama kita fikirkan, andai di dunia kita menikmati musim durian sehinggakan berlonggok- longgok di tepi jalan, apa mungkin kita mengecapi nikmat yang sama di hari yang dijanjikan bakal tiba. Gusar seandainya ‘raja buah’ di dunia yang menjadi kegemaran ramai digantikan Allah dengan ‘raja buah’ di akhirat yang menjadi kegerunan ramai.

(Makanan syurga) itukah hidangan yang lebih baik ataukah pohon zaqqum. Sesungguhnya Kami menjadikan pohon zaqqum itu sebagai siksaan bagi orang-orang yang zalim. Sesungguhnya dia adalah sebatang pohon yang keluar dari dasar neraka yang menyala. mayangnya seperti kepala syaitan-syaitan. Maka sesungguhnya mereka benar-benar memakan sebagian dari buah pohon itu, maka mereka memenuhi perutnya dengan buah zaqqum itu. Kemudian sesudah makan buah pohon zaqqum itu pasti mereka mendapat minuman yang bercampur dengan air yang sangat panas.
(Ash- Shaaffaat: 62-67)

Sama- samalah kita memohon kepada Allah moga kita tergolong sebagai hamba yang dikasihiNya. Jika di dunia hari ini, pohon-pohon durian mula berputik dan bakal mengeluarkan hasil, begitu jualah diharap bakal berlaku di akhirat kelak. Moga- moga amalan kita yang benar-benar ikhlas kerana Allah bakal berputik di sana, agar dapat kita rasai hasil buahnya yang telah kita semai sejak di dunia lagi. Jangan pula kerana kemaksiatan dan kemungkaran kita di dunia akan menjadi benih yang tidak sepatutnya. Bimbang andai pohon yang berputik adalah si raja buah zaqqum di neraka. Na'uzubillahi minzalik Ya Allah….

SUBHANALLAH… Sama-sama fikir dan zikir...

p/s : dah lama ditulis, baru berkesempatan di ‘post’ kan… sekadar perkongsian dan peringatan bersama

No comments:

Post a Comment